Πέμπτη 13 Μαρτίου 2008

Αρωμα Σμυρνης


"Τραβηξα ισια στην Αγια φωτεινη κι αναψα στη χαρη της το κερακι που μου παραγγειλε η μανα μου. Κι υστερα καρφωθηκα να βλεπω και να μη χορταινω το καμπαναριο. Εικοσι μετρα μποι, τεσσερα πατωματα, ολο μαρμαρο. Κι αναγλυφος ο Χριστος να καθεται στο πηγαδι και να τα λεει με τη Σαμαρειτιδα. Κι η καμπανες φανταχτερες, γλυκολαλες, δωρο των Γαλλων δουκωνε της Ρωσιας, και κατακοφα, στον τρουλο, ο χρυσος σταυρος να λαμπει στον ηλιο, παρηγορια και σκεψη για τους ραγιαδες, που το 'χαν καυχημα, γιατι ο σταυρος εστεκε πιο ψηλα απο την ημισελινο που ηταν στημενη στο μιναρε του Ισαρ ντζαμι."

Με το που διαβασα αυτη την παραγραφο απο το Ματωμενα χωματα της Διδως Σωτηριου ειπα "να το!". Καιρο τωρα ηθελα να κανω ενα post με κατι απο το χωριο μου. Μην το παρετε για για ψευτοκουλτουρε. Ελπιζω να μην φανει ετσι!

Στην παρακατω λοιπον φωτογραφια εικονιζεται το καμπαναριο της μεγαλυτερης εκκλησιας του χωριου μου, της Παναγιας. Η εκκλησια ειναι η μεγαλυτερη του χωριου μου και η δευτερη παλιοτερη μετα τον Αγιο Δημητριο. Κοσμει την γραφικη πλατεια του χωριου μου κατω απο τα πελωρια πλατανια και εχει χτιστει τρεις φορες!
Η πρωτη χτιστηκε το 1756 οπως γραφει και μια εντοιχισμενη επιγραφη. Η δευτερη χτιστηκε το 1836 στην ιδια θεση σε αντικατασταση της παλιας μικρης εκκλησιας. Η τριτη χτιστηκε το 1877 υστερα απο την πυρκαγια που την κατεστρεψε στις 20 Φλεβαρη του 1870.

εικονα απο το βιβλιο "... ο κοσμος ο μικρος..." το καμπαναριο της Παναγιας πριν αρκετα χρονια

Το 1909 ξεκινησε η ανεγερση του καμπαναριου της εκκλησιας το οποιο για λιγο καιρο εμεινε στασιμο γιατι εξαντληθηκαν οι δυναμεις του χωριου. Το εργο συνεχιστηκε και πηρε την σημερινη μορφη η οποια ειναι αντιγραφο σχεδιο του καμπαναριου της Αγιας Φωτεινης της Σμυρνης το οποιο ηταν ονειρο καθε κατοικου του χωριου. Τα χρηματα για την αποπερατωση του εργου δωθηκαν απο χωριανους μεταναστες απο την Αμερικη και ηταν 280.000 δραχμες (τοτε).

φωτογραφιες: Eximnos

Πηγη στοιχειων: "... ο κοσμος ο μικρος... Μεσοτοπος Λεσβου - Ιστορικα Λαογραφικα - του Πανου Κοντελλη

12 σχόλια:

  1. Το φθινώπορο τα "Ματωμένα χώματα" θα γυριστούν σε ταινία σε σκηνοθεσία Κουτσομύτη. Τα γυρίσματα θα γίνουν Χίο και Σμύρνη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κι εμενα πριν καμια βδομαδα πηρε το αφτακι μου για τα γυρισματα...

    Το βιβλιο το διαβασα οταν ημουν στο Γυμνασιο, εν οψει μιας εργασιας για τη Σμυρνη που ειχαμε να κανουμε..

    Δεν το θυμαμαι καθολου και δυστυχως δεν το ειχαμε αγορασει αλλα το δανειστηκαμε απο βιβλιοθηκη..

    Σκεφτομαι ομως μετα το ποστ σου να το παρω τελικα...

    Φιλακια και καλημερες κουλτουριαρη μας!! (ελα πλακιτσα :P )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ ενδιαφέρον! Οι πρόσφυγες πάντα προσπαθούσαν να περάσουν μια αίγλη από τις δικές τους πατρίδες στους νέους τόπους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΕΥΓΕ.. εξύμνε!!!
    Πανέμορφο το αφιέρωμά σου!!!

    Καλή σου μέρα**

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλή σου μέρα μικρό μου!
    Θα συμφωνήσω με τον Γκρινιάρη από πάνω.
    Επιπλέον πολύ εντυπωσιακό το καμπαναριο. Επιβλητικό αρχιτεκτόνημα..!
    Πολύ καλή η σκέψη σου και η αναρτησούλα σου!
    Τώρα μου έδωσες κ εμενα έναυσμα να διαβάσω αυτό το βιβλίο..!!!

    Τα φιλιά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλσηπέρα... ευχάριστο είναι αυτό που διαβάζω κι από τα άλλα ποστς καθώς το ύπέροχο αυτό βιβλίο που διάβασα στα λυκειακά μου χρόνια θα γυριστεί σε ταινία...

    (Λόγω καταγωγής από την ευρύτερη περιοχή της Σμύρνης της Μητέρας μου είχα αφήσει να με συγκινήσει κάπως υπερβολικά το βιβλίο... Άλλωστε όλο και κάποια σχέση θα είχαμε με τους Εφέσιους...)

    Στη Αγία Φωτεινή της Νέα Σμύρνης έχουν οικοδομήσει πιστό αντίγραφο του παλιού εκείνου Καμπαναριού... Να τονίσουμε ότι και το Σμυρναίϊκο ήταν πρόσφατο, καθώς επί Τουρκοκρατίας απαγορεύονταν οι καμπάνες και οι κωδωνοκρουσίες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. El δεν το χανω με τιποτα!

    Because of you το ειχες διαβασει στο γυμνασιο?? Εντυπωσιακο... τολυλαχιστον σε εμενα!

    Γρινιαρης ετσι ειναι...

    Μαργαριτουλα thanx!

    Mary Anne το καλοκαιρι υποσχομαι πολλες φωτογραφιες. Θελω να σας δειξω πολλα!!

    Nikiplos παντα ενδιαφεροντα και χρησιμα τα σχολια σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ενδιαφερον ποστ..μπραβο..και το βιβλιο,καταπληκτικο,ελπιζω η ταινια να μη το κανει να χασει την αιγλη του

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αν και συνηθως οι ταινιες αφιερωμενες ή επηρεαζομενες απο μυθηστορηματα και νουβελες δε βγαζουν το επιθυμητο αποτελεσμα... ας ευχηθουμε εδω να πανε ολα καλα :)

    Σου εχω προσκλησουλα αν δε βαριεσαι Γιαννακη μου!

    Καλο ΠΣΚ! Φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Και το περίμενα το αφιέρωμα στο χωριό σου.
    Πολύ όμορφα αυτά που μας παρουσιάζεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Dreamgirl ειναι ενα πολυ μικρο κοματι. Δεν εχω ακομα το αρχειο μου με τις φωτογραφιες και το καθηστερω λιγο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή